رتبه موضوع:
  • 1 رای - 3 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
گلوتامین Glutamine
11-26-2011, 04:01 AM, (آخرین تغییر در این ارسال: 01-05-2013, 09:25 PM {2} توسط admin.)
#1
گلوتامین Glutamine
گلوتامین فراوانترین اسید آمینه موجود در عضلات اسکلتی میباشد، و یکی از اسیدهای آمینه ای است که خود بدن قادر به ساخت آن میباشد و به همین دلیل هم تا مدتی پیش از این، جزو آمینو اسیدهای غیر ضروری دسته بندی میشد، زمانی که نیاز بدن به این آمینو اسید در شرایط ویژه ای مانند ورزش و عفونتها افزایش پیدا میکند، مقادیری که بدن قادر به تولید آن می باشد ،کفاف نیازش را نمیدهد و به همین دلیل هم این آمینواسید، جزو آمینو اسیدهای نیمه ضروری تقسیم بندی شد، محل اصلی ذخیره و تولید این آمینو اسید دربدن، عضلات است.

گلوتامین با حفظ آب در عضلات مقدمات سنتز پروتین و رشد عضلانی را فراهم میسازد؛ اگر مقادیر گلوتامین در عضلات کاهش یابد، تعادل آب موجود در عضله و حفظ آن با مشکل مواجه میشود و همین موجبات از دست دادن توده عضلانی را فراهم خواهد ساخت. این آمینو اسید بخصوص برای پرورش اندام کارها که به علت تمرین شدید ، نیازشان به گلوتامین افزایش پیدا می کند ، از اهمیت خاصی برخوردار است.

در چندین تحقیق ثابت شده که گلوتامین میتواند عضلات را در شرایط آنابولیک قرار داده و باعث افزایش حجم آنها شود. علاوه بر این گلوتامین تجدید قوا و باز سازی عضلانی بعد از یک تمرین سنگین را تسریع میسازد و بعضی از ورزشکاران هم از دم عضلانی بهتر و افزایش قدرت عضلانی در زمان تمرین سخن میگویند.عده ای دیگرنیز افزایش وزن و توده عضلانی را مدتی پس از مصرف گلوتامین گزارش کرده اند که بالا رفتن ذخایر گلیکوژن عضلات و مقدار آب در آنها میتواند توجیه کننده این افزایش حجم باشد.

بطور کلی از خواص و فواید اصلی گلوتامین برای ورزشکاران میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
1-تسریع فرایند بازسازی و ریکاوری عضلانی پس از تمرینات شدید ورزشی.
2- اثر آنتی کاتابولیسمی در حین تمرینات شدید ورزشی و دوران رژیم و کات عضلانی قبل از دوران آماده سازی مسابقات.
3- تحریک هورمون رشد و ایجاد شرایط آنابولیسمی برای ورزشکاران.
4- افزایش قدرت و دم عضلانی و تمرکز حواس.

طریقه مصرف گلوتامین:
در مورد مقدار و طریقه مصرف گلوتامین نظریه های متفاوتی وجود دارد که هر کدام دلایل منطقی مربوط به خود را دارند
عده ای معتقدند که گلوتامین را بلا فاصله پس از بیدار شدن از خواب باید مصرف کرد زیرا در این زمان بدن در بدترین شرایط کاتابولیسمی قرار دارد و تمایل زیادی برای تجزیه آمینو اسید عضلات و تبدیل آنه به قند دارد که گلوتامین با خواص آنتی کاتابولیسمی که دارد از این فرایند جلو گیری خواهد کرد.عده ای هم مصرف بعد از صبحانه را توصیه میکنند و اعتقاد بر این دارند که مصرف بعد از غذا کمک به ریکاوری بیشتر می نماید.
نظریه بعدی مصرف گلوتامین را قبل از تمرینات ورزشی توصیه میکنند زیرا در این زمان کمک شایانی به افزایش قدرت و انرژی عضلانی میکند
عده ای دیگر بهترین زمان مصرف گلوتامین را پس از تمرینات ورزشی میدانند که کمک میکند یه تسریع ریکاوری بعد از تمرین این وعده یکی از مهمترین زمانهای مصرف گلوتامین میباشد.
و در آخر عدهای اعتقاد به مصرف گلوتامین پیش ازخواب دارند که دلیل آن کمک به افزایش ترشح و آزادسازی هورمون رشد (سوماتوتروپین)پس از خواب و همچنین جلوگیری از کاتابولیسم عضلات در طی خواب شبانه میباشد.
بطور کلی تمامی وعده ها و زمانبندی های ذکرشده در بالا از اهمیت ویژه ای برخوردار میباشند و به طور متوسط توصیه میشود گلوتامین را روزانه بین 10 تا 30 گرم مصرف نمایید که این مقدار را باید در زمانهای ذکر شده در بالا تقسم کرد.

عوارض جانبی گلوتامین:
مصرف گلوتامین همراه با عوارض نیست و حتی در مقادیر چندین برابر دوز توصیه شده نیز، عوارضی مشاهده نشده است.

با تشکر
سید محمود لاله گون

کاربران می توانند جهت گرفتن برنامه و مشاوره حضوری با همراه استاد لاله گون تماس بگیرید(09121050579)
دفتر: تهران.فرمانیه.بلوار اندرزگو پلاک76 واحد1
لینک ارتباط با استاد لاله گون:
http://mahmoodlalegoon.com/forum/showthread.php?tid=3  
آلبوم:
http://mahmoodlalegoon.com/forum/ezgallery.php


پرش در انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان